روسیه برای جلوگیری از بحران جهانی غذا و احیای محموله های غلات اوکراین در سازمان ملل تحت فشار است – دنور پست



توسط EDITH M. LEDERER (آسوشیتدپرس)

سازمان ملل (AP) – روسیه روز جمعه در شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی متحد خود چین و کشورهای در حال توسعه و غربی برای جلوگیری از بحران جهانی غذا و احیای سریع محموله‌های غلات اوکراینی تحت فشار قرار گرفت.

مسکو همچنین به دلیل حمله به بنادر اوکراین پس از خروج از قرارداد غلات یک ساله و تخریب زیرساخت‌های بندری – نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی که حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی را ممنوع می‌کند – با انتقاد سازمان ملل و شوراها مواجه شد.

سازمان ملل در واکنش به اعلام روسیه مناطق وسیعی از دریای سیاه برای کشتیرانی هشدار داد که یک حادثه نظامی در این دریا می تواند “عواقب فاجعه بار” داشته باشد.

روسیه گفت که ابتکار غلات دریای سیاه را به حالت تعلیق درآورده است زیرا سازمان ملل نتوانست بر موانع حمل و نقل مواد غذایی و کود به بازارهای جهانی، نیمه دیگر قرارداد غلات با اوکراین، غلبه کند. کرملین اعلام کرد در صورت پیشرفت در غلبه بر موانع، از جمله ترتیبات بانکی، از سرگیری محموله های اوکراینی را در نظر خواهد گرفت.

گنگ شوانگ، معاون سفیر چین در سازمان ملل متحد، به تعهد آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برای انجام هر کاری برای اطمینان از رسیدن غلات اوکراینی و همچنین مواد غذایی و کودهای روسیه به بازارهای جهانی اشاره کرد. وی ابراز امیدواری کرد که روسیه و سازمان ملل متحد برای از سرگیری صادرات از هر دو کشور “در مراحل اولیه” به نفع “حفظ امنیت غذایی بین المللی و کاهش بحران غذایی به ویژه در کشورهای در حال توسعه” همکاری کنند.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده، روسیه را به استفاده از دریای سیاه به عنوان «باج‌خواهی» و انجام بازی‌های سیاسی متهم کرد و به صادرات غلات بیشتر از گذشته توسط مسکو با قیمت‌های بالاتر اشاره کرد. او از شورای امنیت و تمامی 193 کشور عضو سازمان ملل متحد خواست تا گرد هم آیند و از روسیه بخواهند که مذاکرات را با حسن نیت از سر بگیرد.

چندین کشور در حال توسعه نسبت به تأثیر توقف حمل و نقل غلات اوکراین که قبلاً منجر به افزایش قیمت گندم شده است، هشدار دادند.

میشل بیانگ، سفیر گابن در سازمان ملل گفت که توافق غلات از جرقه در قیمت غلات جلوگیری کرده و خطر ناامنی غذایی در شاخ آفریقا و سایر مناطق خشکسالی زده را کاهش داده است. او خواستار گفتگوها برای “شکستن بن بست فعلی” و اجتناب از بحران انسانی شد.

سفیر موزامبیک در سازمان ملل، پدرو آفونسو، گفت که اقدام روسیه مطمئناً «تنش‌های اقتصادی-اجتماعی جهانی را در جهانی که در حال حاضر با طوفان کامل درگیری، تغییرات آب و هوا دست و پنجه نرم می‌کند» و از دست دادن ایمان به راه‌حل‌های چندجانبه تشدید خواهد کرد.

دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: اگر هفت اصل از تفاهم نامه روسیه و سازمان ملل اجرا شود، روسیه مایل است پیوستن مجدد به این توافق را بررسی کند. او آنها را لغو تحریم های غرب بر صادرات غلات و کودهای شیمیایی روسیه و رفع موانع برای بانک های روسی ارائه دهنده خدمات صادراتی از جمله اتصال فوری به سیستم بانکی جهانی سوئیفت خواند.

وی گفت: روسیه همچنین خواهان از سرگیری تامین قطعات یدکی برای تولید محصولات کشاورزی، راه حلی برای مسائل مربوط به اجاره کشتی ها برای صادرات روسیه، از جمله بیمه، تعمیر خط لوله آمونیاک آسیب دیده از جنگ از روسیه به اوکراین و حل سایر مسائل مربوط به کود، ذوب دارایی های روسیه مربوط به تولید کشاورزی و “از سرگیری ماهیت انسانی اولیه قرارداد غلات” است.

بر اساس این توافقنامه، به اوکراین برای حمل غلات از سه بندر دریای سیاه چراغ سبز داده شد، اما پس از عقب نشینی روز دوشنبه، روسیه اعلام کرد که هر کشتی را که به بنادر اوکراین سفر کند را مملو از سلاح تلقی خواهد کرد و با کشور پرچمدار خود به عنوان یک شرکت کننده در درگیری در سمت کی یف رفتار خواهد کرد. اوکراین اعلام کرده است که با کشتی هایی که به بنادر دریای سیاه روسیه سفر می کنند نیز به عنوان اهداف نظامی رفتار خواهد کرد.

توماس-گرینفیلد به شورا گفت که ایالات متحده اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه روسیه مین های دریایی بیشتری را در مسیرهای بندرهای اوکراین قرار داده است و ارتش روسیه ممکن است به کشتی های غیرنظامی در دریای سیاه حمله کند “و اوکراین را مسئول این حملات خواهد دانست.”

رزماری دی کارلو، مسئول سیاسی سازمان ملل متحد، حملات روسیه به بنادر دریای سیاه اوکراین را به شدت محکوم کرد و از مسکو خواست فورا آنها را متوقف کند. او گفت که تهدید کشتی های غیرنظامی “غیرقابل قبول” است و هشدار داد که مین های دریایی می تواند کشتی های غیرنظامی را به خطر بیندازد.

او گفت: «ما قویاً می‌خواهیم از هرگونه لفاظی یا اقدام دیگری که می‌تواند وضعیت خطرناک را بدتر کند، خودداری کنیم.» هر گونه خطر سرریز درگیری ناشی از یک حادثه نظامی در دریای سیاه – عمدی یا تصادفی – باید به هر قیمتی اجتناب شود، زیرا می تواند منجر به عواقب بالقوه فاجعه بار برای همه ما شود.

گنگ چین از طرفین خواست که “آرام بمانند و خویشتن داری کنند”، قوانین بشردوستانه بین المللی را رعایت کنند و از حمله به زیرساخت های غیرنظامی خودداری کنند، “و تمام تلاش خود را برای مهار گسترش درگیری برای جلوگیری از بحران انسانی گسترده تر به کار گیرند.”

مارتین گریفیتس، رئیس کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، به شورا گفت که رکورد بی سابقه 362 میلیون نفر در 69 کشور به کمک نیاز دارند، «تعدادی که قبلاً به دست نیامده بود» که به 55 میلیارد دلار بی‌سابقه نیاز دارد. او گفت که توقف محموله‌های غلات اوکراین نه تنها منجر به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان و آسیب به زیرساخت‌های بندری شده است، بلکه به افزایش 9 درصدی قیمت گندم در روز چهارشنبه منجر شده است که بزرگترین افزایش از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه 2022 است.

گریفیث گفت که “فاجعه انسانی” اوکراین همچنان در سراسر جهان طنین انداز می شود و برای بسیاری از 362 میلیون نفری که به کمک نیاز دارند، تعطیلی غلات حیاتی اوکراین و روسیه آینده خانواده های آنها را تهدید می کند. او گفت: “بعضی گرسنه خواهند ماند، برخی گرسنگی خواهند مرد، بسیاری به دلیل این تصمیمات خواهند مرد.”

دیدگاهتان را بنویسید