اثر انگشت تغییرات آب و هوا در امواج گرما در سراسر جهان: مطالعه



یک مطالعه جدید نشان داده است که اثر انگشت تغییرات آب و هوا در امواج گرمای شدیدی که در این ماه جهان را فرا گرفته است، همه جا وجود دارد. محققان می گویند که موج گرمای مرگبار در جنوب غربی آمریکا و جنوب اروپا نمی توانست بدون تجمع مداوم گازهای گرم کننده در هوا رخ دهد.

بر اساس مطالعه‌ای که در روز سه‌شنبه انجام شد، این امواج گرمای غیرمعمول قوی در حال رایج‌تر شدن هستند. همان مطالعه نشان داد که افزایش گازهای به دام انداختن گرما، عمدتاً ناشی از سوزاندن زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی، موج گرمای دیگری را – موج گرمایی در چین – 50 برابر بیشتر کرد که احتمال وقوع آن هر پنج سال یا بیشتر است.

این مطالعه نشان داد که اتمسفر راکد که توسط دی اکسید کربن و سایر گازها گرم می شود، همچنین در اروپا با 4.5 درجه فارنهایت (2.5 درجه سانتیگراد)، در ایالات متحده و مکزیک با 3.6 درجه فارنهایت (2 درجه سانتیگراد) و در چین با 1.8 درجه فارنهایت (1 درجه سانتیگراد) موج گرمایی ایجاد کرد.

چندین دانشمند آب و هوا، با استفاده از حلقه‌های درختان و جانشین‌های دیگر برای ثبت دما، می‌گویند که موج گرمای این ماه احتمالاً داغ‌ترین موج گرمای زمین در 120000 سال گذشته است که تا حد زیادی داغ‌ترین تمدن بشری است.

مریم زکریا، محقق ارشد این مطالعه، دانشمند آب و هوا در امپریال کالج لندن، گفت: «اگر تغییرات آب و هوایی نبود، چنین رویدادی تقریباً هرگز رخ نمی‌داد. او موج گرما در اروپا و آمریکای شمالی را بدون افزایش دما از اواسط دهه 1800 «عملاً غیرممکن» خواند. طبق آمار، اتفاقی که در چین رخ می دهد بدون گرم شدن زمین می تواند اتفاق بیفتد.

فریدریک اوتو، اقلیم شناس کالج امپراتوری که سرپرستی گروهی از داوطلبان بین المللی از این پژوهشگران را انجام می دهند، گفت: از زمان پیدایش سوزاندن در مقیاس صنعتی، جهان 2.2 درجه فارنهایت (1.2 درجه سانتیگراد) گرم شده است.

این مطالعه می‌گوید موج گرمای شدیدی که تگزاس، کالیفرنیا، آریزونا، نیومکزیکو، نوادا، باخا کالیفرنیا، سونورا، چی‌هواهوا و کوآهویلا در حال حاضر تجربه می‌کنند، احتمالاً هر 15 سال یک بار در آب‌وهوای کنونی رخ می‌دهد.

اما آب و هوا حتی در این سطح نیز تثبیت نمی شود. اگر چند دهم درجه بیشتر گرم شود، اتو می گوید که گرما در این ماه بسیار گسترده تر خواهد شد. فونیکس 25 روز متوالی رکورد دمای 110 درجه فارنهایت (43.3 درجه سانتیگراد) یا بالاتر از آن را داشت و بیش از یک هفته که دمای شبانه هرگز به زیر 90 درجه فارنهایت (32.2 درجه سانتیگراد) نرسید.

این مطالعه می گوید که امواج گرما در اسپانیا، ایتالیا، یونان و برخی از کشورهای بالکان احتمالاً هر ده سال یک بار در شرایط آب و هوایی فعلی تکرار می شود.

از آنجایی که محققان اسناد آب و هوا تجزیه و تحلیل سه موج گرما همزمان را در 17 جولای آغاز کردند، نتایج هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است، که استاندارد طلایی برای علم است. اما از روش‌های مبتنی بر علم استفاده کرد، تحقیقات این تیم به طور منظم منتشر می‌شود، و چندین کارشناس خارجی به آسوشیتدپرس گفتند که منطقی است.

ایسیدین پینتو، یکی از نویسندگان این مطالعه، اقلیم شناس در موسسه رویال هواشناسی هلند، گفت: دانشمندان این تحلیل سریع را با مقایسه مشاهدات آب و هوای فعلی در سه منطقه با شبیه سازی های رایانه ای مکرر از “جهانی که می تواند بدون تغییرات آب و هوایی وجود داشته باشد” انجام می دهند.

در اروپا و آمریکای شمالی، این مطالعه ادعا نمی کند که تغییرات آب و هوایی انسانی تنها علت امواج گرما است، اما یک جزء ضروری است زیرا دلایل طبیعی و شانس به تنهایی نمی توانند آن را ایجاد کنند.

جان نیلسن-گامون، اقلیم شناس ایالت تگزاس، گفت که این مطالعه معقول است، اما منطقه وسیعی در جنوب غربی ایالات متحده را پوشش می دهد، بنابراین ممکن است برای همه مکان های این منطقه اعمال نشود.

جاناتان اورپک، رئیس محیط زیست دانشگاه میشیگان، گفت: «در ایالات متحده واضح است که کل لایه جنوبی شاهد بدترین موج گرما در حال بدتر شدن خواهد بود و این تابستان باید به عنوان یک زنگ بیداری بزرگ تلقی شود.

اتو گفت: در مورد امواج گرما، «مهمترین چیز این است که مردم را می کشند، و به ویژه آنها زندگی و معیشت آسیب پذیرترین گروه ها را می کشند، آسیب می رسانند و نابود می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید