در اقدامی غیرمعمول، سناتور گزارش منبع تایید نشده اف‌بی‌آی را منتشر می‌کند که مدعی رشوه دادن بایدن است.


سناتور چاک گراسلی روز پنجشنبه ادعای یک خبرچین تایید نشده اف بی آی را رد کرد که سال ها پیش، خانواده بایدن یک الیگارشی اوکراینی را وادار به پرداخت 10 میلیون دلار به آنها کردند.

اقدام نادر گراسلی، آر آیووا، بیشتر ادعاهایی را منتشر می‌کند که منتقدان دموکرات نسبت به پذیرش آن‌ها هشدار داده‌اند و کاخ سفید همچنان آن را رد می‌کند و می‌گوید این موضوع در دولت ترامپ مورد بررسی قرار گرفته و «رد شده است».

جزئیات این سند طبقه بندی نشده، معروف به FD-1023، در ماه های اخیر و زمانی که جمهوری خواهان در جستجوی شواهدی دال بر دست داشتن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در تجارت جنجالی پسرش هانتر بایدن در خارج از کشور هستند، ظاهر شده است، که رئیس جمهور و دستیارانش بارها گفته اند که او این کار را نکرده است.

جمهوری خواهان در کنگره در ماه مه ابتدا FBI را برای FD-1023 احضار کردند، که اطلاعاتی را که توسط یک منبع انسانی محرمانه در ژوئن 2020 ارائه شده است را مستند می کند. این دفتر بعداً نسخه ویرایش شده ای را به دو عضو ارشد کمیته نظارت مجلس نشان داد و سپس، تحت تهدید رای تحقیرآمیز علیه کریستوفر رای، رئیس FBI، آن را با هیئت کامل به اشتراک گذاشت.

معاون FBI، Paul Abbate، ماه گذشته در برابر سنا شهادت داد که FD-1023 برای محافظت از منبع بازطراحی شده است: “این موضوع احتمالاً مرگ و زندگی است.”

گراسلی در بیانیه‌ای در روز پنجشنبه گفت که انگیزه او شفاف‌سازی است: «مردم آمریکا اکنون می‌توانند این سند را بدون فیلتر سیاستمداران یا بوروکرات‌ها برای خود بخوانند».

دفتر گراسلی گفت که او نسخه خود از FD-1023 را که کمی ویرایش شده است، “از طریق افشاگری های قانونی محافظت شده توسط افشاگران وزارت دادگستری” به دست آورده است، اگرچه دفتر در بیانیه ای اعلام کرد که چنین انتشاری “به حداقل – به طور غیرضروری امنیت یک منبع محرمانه را به خطر می اندازد.”

دموکرات‌ها گرسلی را به خاطر انتشار FD-1023 مورد انتقاد قرار دادند و او را متهم کردند که اطلاعات تایید نشده‌ای را برای آسیب رساندن به یک مخالف سیاسی انتخاب کرده است.

یان سامز، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای در واکنش به انتشار این خبر گفت: «شوکه‌کننده است که جمهوری‌خواهان کنگره، در تمایلشان برای تعقیب رئیس‌جمهور بایدن بدون توجه به حقیقت، به ادعاهایی که سال‌ها رد شده‌اند، ادامه می‌دهند.» سامز گفت: «روشن است که قانونگذاران جمهوری خواه مصمم هستند که سیاست های بی شرمانه و ناصادقانه بازی کنند و اجازه نمی دهند حقیقت سر راه آنها قرار گیرد.

عکس: رئیس جمهور جو بایدن در کارخانه کشتی سازی فیلادلفیا، 20 ژوئیه 2023 صحبت می کند.

رئیس جمهور جو بایدن در کارخانه کشتی سازی فیلادلفیا، 20 ژوئیه 2023 سخنرانی می کند.

جو لامبرتی/AP

جیمی راسکین، نماینده مریلند، نماینده دموکرات در کمیته نظارت، در بیانیه خود تکرار کرد که هیچ “شواهد واقعی مبنی بر تخلف” رئیس جمهور بایدن وجود ندارد و گفت که “انتشار این سند خارج از چارچوب، تلاش ناامیدانه دیگری برای شفافیت توسط جمهوریخواهان کمیته است.”

اما جیمز کومر، رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان، مخالفت کرد و در بیانیه ای گفت: «مردم آمریکا باید بتوانند این سوابق را برای خودشان بخوانند».

FD-1023 به منبعی ناشناس اشاره می کند که مجموعه ای از تعاملات در سال های 2015 و 2016 را با میکولا زلوچفسکی، مدیر اجرایی بوریسما، یک شرکت انرژی اوکراینی که هانتر بایدن را در سال 2013 به عنوان عضو هیئت مدیره استخدام کرد، بازگو می کند.

این منبع در FD-1023 می گوید که در یک جلسه و در یک تماس تلفنی در سال آینده، زلوچفسکی ادعا کرد که “مجبور” شده است که به جو و هانتر بایدن هر کدام 5 میلیون دلار بپردازد، ظاهراً در ازای اخراج یک دادستان اوکراینی به نام ویکتور شوکین که بنا بر گزارش ها در آن زمان در حال تحقیق در مورد بوریسما بود.

ادعاها مبنی بر اینکه بایدن بزرگ، که در آن زمان معاون رئیس جمهور بود، اقدام به برکناری شوکین در تلاش برای محافظت از بوریسما کرد، با انتقاد شدید دادستان سابق اوکراین و چندین رهبر بین المللی سطح بالا کاهش یافت.

تضمین اخراج شوکین موضع سیاست رسمی وزارت امور خارجه ایالات متحده در آن زمان بود و پس از برکناری شوکین، یان تامبینسکی، فرستاده اتحادیه اروپا در اوکراین، از این تصمیم به عنوان “فرصتی برای شروع دوباره” استقبال کرد.

منبع ذکر شده در FD-1023، که قبلا برای FBI شناخته شده بود، افزود که زلوچفسکی به او گفته است که “17 پرونده” در مورد بایدن ها، از جمله دو مورد از جو بایدن و 15 مورد از هانتر به تنهایی، در اختیار دارد. Abbate، معاون FBI، در ماه ژوئن شهادت داد که “هیچ نظری” در مورد صحت ضبط ها ندارد.

بایدن به عنوان نامزد ریاست جمهوری در سپتامبر 2019 به خبرنگاران گفت: “من هرگز با پسرم در مورد معاملات تجاری او در خارج از کشور صحبت نکرده ام.” کاخ سفید بار دیگر این بیانیه را تایید کرده است.

گرسلی قبلاً از انتشار اطلاعات خام انتقاد کرده بود. او یکی از بسیاری از منتقدان کنگره کریستوفر استیل، نویسنده گزارش بدنام ترامپ و روسیه بود. استیل، مانند منبع محرمانه ای که در FD-1023 نام برده شده است، هنگامی که گزارش های تایید نشده خود را در مورد فعالیت های ترامپ در مسکو قبل از انتخابات ریاست جمهوری 2016 منتشر کرد، توسط FBI شناخته شده بود و مورد اعتماد بود.

عکس: سناتور چاک گراسلی در خارج از ضیافت ناهار جمهوری خواهان سنا در کاپیتول دیده می شود، در حالی که سنا روی لایحه محدودیت بدهی کار می کند، 1 ژوئن 2023.

سناتور چاک گراسلی در خارج از ضیافت ناهار جمهوری خواهان سنا در کاپیتول دیده می شود، در حالی که سنا لایحه محدودیت بدهی را در اول ژوئن 2023 انجام می دهد.

تماس تام ویلیامز/CQ-Roll از طریق گتی ایماژ

جان کوهن، بازپرس سابق کنگره و یک مقام مجری قانون فدرال، گفت: «واقعاً ناامیدکننده» بود که شاهد انتشار «اطلاعات تأیید نشده و خام بدون هیچ جزئیات اضافی درباره آنچه دریافت کنندگان این گزارش در هنگام تحقیق درباره آن یافتند» توسط یک کنگره ناامیدکننده بود.

کوهن که همچنین یکی از همکاران ABC نیوز است، گفت: «گزارش‌دهی به این روش این تصور را ایجاد می‌کند که برای تقویت روایت سیاسی انجام می‌شود و اگر درست باشد، باید با سوء ظن از سوی مردم نگاه شود.»

FBI قبلاً فرم‌های FD-1023 را به این صورت توضیح داده است: “آنها نتیجه‌گیری بازرسان را بر اساس زمینه یا درک کامل‌تر منعکس نمی‌کنند. ضبط این اطلاعات آن را تایید نمی‌کند، قابل اعتماد بودن آن را تایید نمی‌کند، یا آن را با سایر اطلاعات شناخته شده یا توسعه یافته توسط FBI در تحقیقات ما مقایسه نمی‌کند.”

FD-1023 مربوط به بایدن بیان می کند که منبع به FBI گزارش داد که آنها یک بار با مدیر عامل بوریسما ملاقات کردند و دو بار با او تلفنی صحبت کردند و نمی توانستند “هیچ گونه اظهار نظر دیگری در مورد حقیقت” آنچه مدیر اجرایی ادعا می کند ارائه دهند.

هرزه. راسکین ماه گذشته گفت که در سال 2020، وزارت دادگستری با منبع مصاحبه کرد، ادعاهای منبع را بررسی کرد و سپس تحقیقات را تعطیل کرد.

کامر، با این حال، سپس گفت که FBI به او گفته است که این اتهامات “تکذیب نشده اند.”

گرسلی در یک سخنرانی در سنا در ماه ژوئن گفت که “وزارت دادگستری و FBI باید کار خود را نشان دهند.”

لوک بار از ABC News در این گزارش مشارکت داشت.

دیدگاهتان را بنویسید