ردیابی پرونده های جنایی ترامپ


پرونده اسناد طبقه بندی شده

دادگاه منطقه ای ایالات متحده برای ناحیه جنوبی فلوریدا


دادستان های فدرال به رهبری بازرس ویژه جک اسمیت، ترامپ را متهم کردند که اسناد امنیت ملی بسیار محرمانه را در ژانویه 2021 هنگام ترک کاخ سفید با خود برده است. دادستان ها ادعا می کنند که او این اسناد را به طور تصادفی در استراحتگاه مار-آ-لاگو خود مخفی کرده و مانع از تلاش های مکرر دولت برای بازیابی آنها شده است. دادستان ها می گویند که ترامپ حداقل در دو نوبت اسناد محرمانه را به افرادی که مجاز به دیدن آنها نبودند نشان داده است. ترامپ در یکی از این اپیزودها – که به صورت صوتی ضبط شده بود – ظاهراً گفت: “به عنوان رئیس جمهور می توانستم رد صلاحیت شوم” اما “اکنون نمی توانم” و اضافه کرد که سندی که او به دیگران نشان می دهد “هنوز راز است”.

وضعیت


در اوایل سال 2022، وزارت دادگستری تحقیقاتی را درباره حفظ اسناد طبقه بندی شده ترامپ پس از ریاست جمهوری اش آغاز کرد. در ژوئن 2022، یک وکیل ترامپ اعتراف کرد که ترامپ تمام سوابق طبقه بندی شده را تحویل داده است، اما دو ماه بعد، FBI مار-آلاگو را جستجو کرد و 102 سند با علائم طبقه بندی شده را ضبط کرد. اسمیت در نوامبر 2022 به رهبری تحقیقات منصوب شد و ماه ها هیئت منصفه فدرال در واشنگتن دی سی، شواهد را بررسی کرد و شهادت شنید – از جمله شهادت برخی از وکلای خود ترامپ. سپس تیم اسمیت از هیئت منصفه بزرگ در فلوریدا درخواست کیفرخواست کردند. در 9 ژوئن 2023، این کیفرخواست باز شد و ترامپ را به 37 جنایت متهم کرد و دستیار دیرینه او، والت نائوتا، را به شش جنایت متهم کرد.

ترامپ قرار است خود را به مقامات تسلیم کند و اولین جلسه دادگاه در 13 ژوئن 2023 برگزار شود.

اتهامات


قانون جاسوسی حفظ سوابق حاوی اطلاعات محرمانه امنیت ملی را جرم می داند. 31 کیفرخواست اول علیه ترامپ ناشی از 31 سند خاص است که او در مار-آ-لاگو احتکار کرده بود و از بازگشت خودداری کرد، حتی اگر پس از ریاست جمهوری خود دیگر حق داشتن آنها را نداشت. بر اساس کیفرخواست، از 31 سند، 30 سند به عنوان طبقه بندی شده مشخص شده بودند و بسیاری از آنها به قابلیت های نظامی خارجی، فعالیت های نظامی یا سلاح های هسته ای مربوط می شدند. شش اتهام جنایی باقی‌مانده از تلاش‌های ترامپ برای ممانعت از تحقیقات ناشی می‌شود، از جمله دستور دادن به نائوتا برای جابجایی جعبه‌ها به این امید که نه وکلای خود ترامپ و نه FBI برخی از اسناد طبقه‌بندی شده را کشف کنند.


  • اکثر کارشناسان حقوقی، از جمله محافظه کاران، کیفرخواست اسمیت را به عنوان ارائه یک مورد استثنایی قانع کننده توصیف کرده اند. این شامل شواهدی از اظهارات خود ترامپ است – از جمله یکی که روی نوار ضبط شده است – مبنی بر اینکه او می‌دانست که مجاز به پنهان کردن مطالب طبقه‌بندی‌شده نیست، اما به هر حال این کار را کرد. شواهد انسداد – از جمله دستور دادن به نائوتا برای جابجایی جعبه ها و ظاهراً پیشنهاد به وکیل خود مبنی بر پنهان کردن اسناد FBI – به همان اندازه قانع کننده است.


  • به نظر می رسد ترامپ نیز علناً اعتراف کرده است که آگاهانه این اسناد را پس از خروج از کاخ سفید نگه داشته است. ترامپ در ماه می 2023 در یکی از سالن‌های شهر سی‌ان‌ان گفت که «اسناد را گرفته است» زیرا «اجازه» داشته است. در واقع، قانون سوابق ریاست جمهوری به وضوح نشان می دهد که اسناد ریاست جمهوری دارایی دولت فدرال است، نه یک رئیس جمهور در حال خروج. و چندین قانون فدرال به شدت نحوه مشاهده و ذخیره اسناد طبقه بندی شده را کنترل می کنند.


  • ترامپ در زمانی که رئیس جمهور بود، اختیارات گسترده ای برای از حالت طبقه بندی کردن اسناد داشت. اگر ترامپ بتواند نشان دهد که سوابق مورد بحث را قبل از ترک کاخ سفید از حالت طبقه بندی خارج کرده است، می تواند این اتهامات را تضعیف کند. با این حال، تاکنون هیچ مدرکی دال بر انجام این کار توسط ترامپ وجود ندارد.


  • زمانی که پرونده به قاضی آیلین کانن، انتصابی ترامپ که سابقه صدور احکام بسیار مطلوب برای ترامپ را دارد، دادستانی با وقفه ناگواری مواجه شد. اگر کانن به ریاست این پرونده ادامه دهد، او اختیارات گسترده ای بر پیشرفت پرونده و انبوهی از اختلافات پیش از محاکمه خواهد داشت، مانند اختلافات احتمالی در مورد اینکه آیا اطلاعات به دست آمده از وکلای ترامپ می تواند به عنوان مدرک پذیرفته شود یا خیر.

اعلام جرم
جک اسمیت

وکیل ویژه

تیم حقوقی ترامپ
تاد بلانچ
لیندسی هالیگان
بازیکنان اصلی
ایوان کورکوران

وکیل ترامپ


کورکوران در حین بررسی اسناد یادداشت های مفصلی درباره تعاملات خود با ترامپ گرفت. یک قاضی به Corcoran دستور داد که یادداشت ها را تحت عنوان به اصطلاح کلاهبرداری کیفری از امتیاز وکیل-موکل مستثنی کند. یادداشت ها به شواهد مهمی برای حمایت از دادستان تبدیل شدند.

والت ناوتا

مشاور و متهم ترامپ


نائوتا «مرد بدن» دیرینه ترامپ است. دادستان ها می گویند که او در تلاش برای پنهان کردن اسناد محرمانه با ترامپ همدست شده است.

دیدگاهتان را بنویسید